Kabaret Mumio |
Mumio grupa teatralno-kabaretowa założona w 1995 r. w Katowicach,
do roku 1999 działała pod nazwą Teatr Epty-a. Pierwszy spektakl stworzony przez
grupę nosi tytuł Kabaret Mumio (od którego pochodzi obecna nazwa grupy). Popularność
przedstawionego materiału utożsamiła zespół z jego programem teatralnym. Mumio
prezentuje humor absurdalny połączony z autoironią. Unikają humoru politycznego,
a także szufladkowania, nie chcą być więc traktowani jako kabaret, ich przedsięwzięcia
mają charakter teatralny.
Wraz z pojawieniem się drugiego spektaklu pt. Lutownica, ale nie pistoletowa
tylko taka kolba do zespołu dołączył Jarosław Januszewicz, współtwórca przedstawienia,
grający głównie na bezprogowym basie, lecz również aktor i autor licznych tomików
poezji, publikowanej pod pseudonimem Lotnik 199. W roku 2006 odbyła się premiera
pierwszego pełnometrażowego filmu Jacka Borusińskiego pt. Hi way. Członkowie
Mumio przyznali też, że niedługo rozpoczną pracę nad trzecim spektaklem. Popularność
Mumio wzrosła w 2005 roku, po zaangażowaniu autorów w serię telewizyjnych reklam
sieci telefonii komórkowej Plus, w których zastosowano nietypową dla reklamy
formułę absurdu. Wśród internautów niezwykle popularne stały się zwroty z reklam
szczególną popularność zdobyło słowo kopytko użyte w jednej z nich. Inne słowo,
czasowstrzymywacz zostało wybrane przez użytkowników portalu Onet.pl słowem
roku 2006.