Antonina Krzysztoń |
Antonina Krzysztoń Zadebiutowała wraz z Andrzejem Wyrzykowskim
w 1980 r. na Festiwalu Piosenki Zakazanej w Hali Oliwii w Gdańsku. Ten debiut
zaowocował współprac± z kabaretem „Pod Egid±”. Po ogłoszeniu stanu wojennego
zaczęła występować nieoficjalnie w mieszkaniach prywatnych, ko¶ciołach i wybranych
klubach studenckich. W drugim obiegu ukazały się jej trzy pierwsze wydawnictwa
(na kasetach magnetofonowych). W 1983 r. otrzymała nagrodę główn± na Studenckim
Festiwalu Piosenki w Krakowie oraz główn± nagrodę FAMA. W latach 1984 – 92 współpracowała
z gitarzyst± Markiem Wallawenderem, będ±cym także aranżerem jej utworów. Antonina
występowała i występuje na wszystkich najważniejszych imprezach zwi±zanych z
poezj± ¶piewan± (min. FAMA, Zamkowe Spotkania „¦piewajmy Poezję”). Wydawc± pierwszej
oficjalnej kasety artystki, już w okresie demokratyzacji życia w Polsce, był
Pomaton.
W listopadzie 1993 roku piosenka Perłowa ŁódĽ zajęła pierwsze miejsce w plebiscycie
Muzycznej Jedynki. To spowodowało, że Antonina stała się wykonawc± znanym szerszej
publiczno¶ci.
Wiele osób kojarzy j± z czeskim bardem Praskiej Wiosny ‘68r. – Karelem Krylem.
Jej interpretacje utworów czeskiego poety znalazły się na pierwszej kasecie,
jeszcze z lat osiemdziesi±tych, zatytułowanej „Ballady Karela Kryla”, wydanej
w „podziemnym” wydawnictwie „Nowa”. Spotkały się one z uznaniem słuchaczy, jak
również samego autora ballad. W rocznicę ¶mierci Karela Kryla ukazała się płyta
Antoniny Krzysztoń zatytułowana „Czas bez skarg”, której była muzycznym producentem.
Teksty większo¶ci piosenek przetłumaczyła Maryna Miklaszewska, współautorka
libretta do musicalu „Metro”.
Przez długie lata współpracowała z dwoma muzykami – Słom± (instrumenty perkusyjne)
i Kub± (bas), co zaowocowało płytami „Kiedy przyjdzie dzień”, „Pie¶ni Wielkopostne”,
Wołanie”.
Antonina ostatnimi czasy gra wiele koncertów w ko¶ciołach, choć jej piosenki,
mimo iż dokładnie okre¶lone ¶wiatopogl±dowo trafiały i trafiaj± do ludzi o różnych
przekonaniach. Raczej stara się szukać tego co nas ł±czy i nie oceniać, raczej
rozważać, zapraszać do zadumy i dialogu. Korzysta z folku, który kocha, co wyraĽnie
słychać w jej balladach. Piosenki i muzyka s± różnorodne, więc wła¶ciwie każdy
może co¶ znaleĽć w tym dla siebie.
Współpracowała też przy projektach innych artystów, m.in. wielokrotnie z Michałem
Lorencem, Grzegorzem Królikiewiczem przy spektaklu teatralnym. Współtworzyła
muzykę do filmu dokumentalnego T. Wilde „Czas Słowian”. Była pomysłodawc± i
kierownikiem muzycznym płyty „Każda chwila”, przy której współpracowała z Leszkiem
Możdżerem, Adamem Pierończykiem, Kub±, Marcinem Po¶pieszalskim, Joszko Brod±,
Mieczysławem Litwińskim. Za ten projekt w 1999 r. otrzymała nagrodę Radia Niepokalanów.
Od dwunastu lat współpracuje z gitarzyst± Marcinem Majerczykiem, który także
był wraz z ni± kierownikiem muzycznym ostatnich dwóch płyt. Do zespołu również
należy Paweł Mazurczak („Mrówka”) - bas i Mikołaj Wielecki („Miki”) – instrumenty
perkusyjne (w tym wła¶nie składzie nagrała płytę „Dwa księżyce”, która ukazała
się W paĽdzierniku 2004 roku).
Antonina jest nie tylko twórc± muzyki do większo¶ci piosenek, które ¶piewa,
ale także autork± tekstów. Pisała piosenki dla Mietka Szcze¶niaka, Michała Lorenca,
a także do muzyki Wojciecha Konikiewicza. Współpracuje z pismem RUaH, w którym
ma swoja stał± rubrykę „Zapistnik”.