Antonina Krzysztoń
Antonina Krzysztoń



ANTONINA KRZYSZTOŃ

Antonina Krzysztoń Zadebiutowała wraz z Andrzejem Wyrzykowskim w 1980 r. na Festiwalu Piosenki Zakazanej w Hali Oliwii w Gdańsku. Ten debiut zaowocował współprac± z kabaretem „Pod Egid±”. Po ogłoszeniu stanu wojennego zaczęła występować nieoficjalnie w mieszkaniach prywatnych, ko¶ciołach i wybranych klubach studenckich. W drugim obiegu ukazały się jej trzy pierwsze wydawnictwa (na kasetach magnetofonowych). W 1983 r. otrzymała nagrodę główn± na Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie oraz główn± nagrodę FAMA. W latach 1984 – 92 współpracowała z gitarzyst± Markiem Wallawenderem, będ±cym także aranżerem jej utworów. Antonina występowała i występuje na wszystkich najważniejszych imprezach zwi±zanych z poezj± ¶piewan± (min. FAMA, Zamkowe Spotkania „¦piewajmy Poezję”). Wydawc± pierwszej oficjalnej kasety artystki, już w okresie demokratyzacji życia w Polsce, był Pomaton.
W listopadzie 1993 roku piosenka Perłowa ŁódĽ zajęła pierwsze miejsce w plebiscycie Muzycznej Jedynki. To spowodowało, że Antonina stała się wykonawc± znanym szerszej publiczno¶ci.
Wiele osób kojarzy j± z czeskim bardem Praskiej Wiosny ‘68r. – Karelem Krylem. Jej interpretacje utworów czeskiego poety znalazły się na pierwszej kasecie, jeszcze z lat osiemdziesi±tych, zatytułowanej „Ballady Karela Kryla”, wydanej w „podziemnym” wydawnictwie „Nowa”. Spotkały się one z uznaniem słuchaczy, jak również samego autora ballad. W rocznicę ¶mierci Karela Kryla ukazała się płyta Antoniny Krzysztoń zatytułowana „Czas bez skarg”, której była muzycznym producentem. Teksty większo¶ci piosenek przetłumaczyła Maryna Miklaszewska, współautorka libretta do musicalu „Metro”.
Przez długie lata współpracowała z dwoma muzykami – Słom± (instrumenty perkusyjne) i Kub± (bas), co zaowocowało płytami „Kiedy przyjdzie dzień”, „Pie¶ni Wielkopostne”, Wołanie”.
Antonina ostatnimi czasy gra wiele koncertów w ko¶ciołach, choć jej piosenki, mimo iż dokładnie okre¶lone ¶wiatopogl±dowo trafiały i trafiaj± do ludzi o różnych przekonaniach. Raczej stara się szukać tego co nas ł±czy i nie oceniać, raczej rozważać, zapraszać do zadumy i dialogu. Korzysta z folku, który kocha, co wyraĽnie słychać w jej balladach. Piosenki i muzyka s± różnorodne, więc wła¶ciwie każdy może co¶ znaleĽć w tym dla siebie.
Współpracowała też przy projektach innych artystów, m.in. wielokrotnie z Michałem Lorencem, Grzegorzem Królikiewiczem przy spektaklu teatralnym. Współtworzyła muzykę do filmu dokumentalnego T. Wilde „Czas Słowian”. Była pomysłodawc± i kierownikiem muzycznym płyty „Każda chwila”, przy której współpracowała z Leszkiem Możdżerem, Adamem Pierończykiem, Kub±, Marcinem Po¶pieszalskim, Joszko Brod±, Mieczysławem Litwińskim. Za ten projekt w 1999 r. otrzymała nagrodę Radia Niepokalanów.
Od dwunastu lat współpracuje z gitarzyst± Marcinem Majerczykiem, który także był wraz z ni± kierownikiem muzycznym ostatnich dwóch płyt. Do zespołu również należy Paweł Mazurczak („Mrówka”) - bas i Mikołaj Wielecki („Miki”) – instrumenty perkusyjne (w tym wła¶nie składzie nagrała płytę „Dwa księżyce”, która ukazała się W paĽdzierniku 2004 roku).
Antonina jest nie tylko twórc± muzyki do większo¶ci piosenek, które ¶piewa, ale także autork± tekstów. Pisała piosenki dla Mietka Szcze¶niaka, Michała Lorenca, a także do muzyki Wojciecha Konikiewicza. Współpracuje z pismem RUaH, w którym ma swoja stał± rubrykę „Zapistnik”.


powrót